İnsan Sermayesi

Stratejik hedeflerimize ulaşmak ve rekabetçi olabilmek için nitelikli insan kaynağımızı önemsiyor, finans sektöründe yeni yetkinlikleri geliştirmek, teknolojik gelişmelere uyum sağlamak ve müşterilerin farklılaşan beklentilerine yanıt vermek üzere; insan kaynağımızı güçlendirmeye yatırım yapıyoruz. İnsan kaynakları politikamız doğrultusunda, modern çağın gerekliliklerine uygun şekilde çalışanlarımızın sağlığı, güvenliği ve mutluluğunu dikkate alan bir çalışma ortamı sunuyoruz.

Yaklaşım ve Göstergeler

Fırsat Eşitliği ve Çeşitlilik


İş ortamında fırsat eşitliğini ve çeşitliliği önemsiyor dil, etnik köken, yaş, toplumsal cinsiyet, siyasi düşünce, inanç gibi konularda ayrım yapmıyor, çalışanlarımıza eşit fırsat ve haklar sunuyoruz. Bu doğrultuda Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) ve Uluslararası Çalışma Örgütü’nün (International Labour Organization - ILO) ilkelerini rehber alıyoruz.


Kadınların sosyal ve ekonomik hayatın her alanında aktif şekilde ve eşit haklarla yer almasını destekliyoruz. Bu kapsamda, toplumsal cinsiyet eşitliğini ve kadınların güçlenmesini hedefleyen Birleşmiş Milletler Kadının Güçlenmesi İlkelerini (Women Empowerment Principles - WEPs) imzaladık ve bu anlaşmayı imzalayan Türkiye’den ilk kamu kuruluşu olduk. Bununla birlikte, iş hayatında toplumsal cinsiyet eşitliğinin savunucularından biri olarak T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı öncülüğünde ve Dünya Ekonomik Forumu iş birliğiyle hazırlanan İş’te Eşitlik Bildirgesi’nin imzacısıyız. 2020 yılından beri Bloomberg Cinsiyet Eşitliği Endeksi’nde (Bloomberg GEI) yer almaktayız.

Kapasite Geliştirme ve Yetenek Yönetimi

Stratejik hedeflerimize ulaşmak ve sektörde rekabet avantajı sağlamak için çalışanlarımızın yetkinliklerini artırıyor ve yeni yetenekler kazandırıyoruz. Çalışan gelişimi ve yetenek yönetimi uygulamalarını hayata geçiriyor, performans değerlendirmesi yapıyor, çalışanların potansiyellerine uygun kariyer planlaması sunuyor ve eğitimler düzenliyoruz

Performans sistemimiz, kurumsal stratejik hedefler ile ilişkili iş hedefleri ve yetkinlik değerlendirmesi ekseninde ilerliyor. 2021 yılında performans sistemimize tüm banka çalışanlarını dâhil ettik.

Hedeflerimize ulaşmak ve sektörün öncüsü olmak için çalışanlarımızın yetkinliklerini geliştirme çalışmalarına devam ediyoruz. Performans değerlendirme sistemimizde çalışanlarımızı kariyer planlaması için yılda bir kez davranış temelli yetkinlik değerlendirmesi yaparak bireysel eğitim ve gelişim ihtiyaçlarının analiz edilmesini sağlıyoruz. Bu sistemi uygularken yöneticilerimizin sağlıklı değerlendirme yapabilmesi, objektif bir yaklaşımla süreci ilerletmesi için her yıl yaptığımız yeniliklerle sürekli değişim ve gelişimi destekliyoruz.

Ücretlendirme ve Yan Haklar



Banka içindeki ücretlendirme politikamızı her seviyede üstlenilen risk ve alınan sorumluluğa uygun olacak şekilde belirliyor, çalışanlarımızın temel haklarını gözeterek adil ücretlendirme yapıyor ve yan haklar sunuyoruz. Ücret politikamızı yılda bir kez gözden geçiriyor, her kademedeki yönetici ve çalışanımız için ücret belirlerken; etik değerlerimiz, iç dengelerimiz ve stratejik hedeflerimiz ile uyumlu olmasını ve çalışanımızın sadece kısa dönemli performansı ile ilişkilendirilmemesini esas alıyoruz.

Ücret ve ücret artışlarını; kapsam içi çalışanlarımız için Banka Finans ve Sigorta İşçileri Sendikası ile yapılan Toplu İş Sözleşmesi ile kapsam dışı çalışanlarımız için ise Yönetim Kurulu kararıyla belirliyoruz. Banka, Finans ve Sigorta İşçileri Sendikası (BASS) ile 01.05.2021-30.04.2023 tarihleri arasını kapsayan 25. Dönem Toplu İş Sözleşmesini gerçekleştirdiğimiz 2021 yılında, toplu iş sözleşmesi kapsamındaki çalışan oranımız %85’tir.

Ayrıca çalışanlarımıza ücret dışında ikramiye, performans primi, temettü, sağlık sigortası, çeşitli izinler gibi temel ihtiyaçlara ilişkin olanak sunuyoruz. Ayrıca çalışanlarımıza bireysel emeklilik sistemine dâhil olma imkânı yanında, İşveren Katkılı Bireysel Emeklilik Planı çerçevesinde de katkı sağlıyoruz. 

Çalışan Bağlılığı ve Memnuniyeti



Finans sektöründe farklılaşmak ve rekabet üstünlüğü sağlamak için çalışanlara mutlu ve güvende hissedeceği bir iş ortamı sunuyoruz. Bu doğrultuda çalışanların gelişimini destekliyor, onların ihtiyaç ve beklentilerine yönelik uygulamalar geliştiriyoruz. İç müşteri memnuniyeti ile çalışan bağlılığı ve memnuniyeti anketleri düzenliyoruz.


Çalışanlarımızın Bankamız markası ve algısına olan güveninin, bağlılığının, iş-özel yaşam dengesinin, performans yönetimi, ücret, eğitim ve gelişim olanaklarına ilişkin görüşlerinin, yöneticileri hakkındaki genel değerlendirmelerinin öğrenilmesi amacıyla 2021 yılı içerisinde Çalışan Bağlılığı ve Memnuniyeti Araştırması gerçekleştirdik. Ankete Bankamız ile birlikte iştiraklerimizde çalışan personelin katılımıyla toplamda 12.739 çalışanımız katılım sağladı.
Çalışanlarımızın görüşlerini almak amacıyla gerçekleştirdiğimiz bir diğer faaliyet ise Öneri Platformudur. Platform aracılığıyla çalışanlarımızın ilettiği Bankamıza değer katacağını düşündükleri fikir ve önerilerinin hayata geçirilmesi kapsamında çalışmalar yürütüyoruz.  

 
Çalışanlarımızın Bankamız markası ve algısına olan güveninin, bağlılığının, iş-özel yaşam dengesinin, performans yönetimi, ücret, eğitim ve gelişim olanaklarına ilişkin görüşlerinin, yöneticileri hakkındaki genel değerlendirmelerinin öğrenilmesi amacıyla 2021 yılı içerisinde Çalışan Bağlılığı ve Memnuniyeti Araştırması gerçekleştirdik. Ankete Bankamız ile birlikte iştiraklerimizde çalışan personelin katılımıyla toplamda 12.739 çalışanımız katılım sağladı.
Çalışanlarımızın görüşlerini almak amacıyla gerçekleştirdiğimiz bir diğer faaliyet ise Öneri Platformudur. Platform aracılığıyla çalışanlarımızın ilettiği Bankamıza değer katacağını düşündükleri fikir ve önerilerinin hayata geçirilmesi kapsamında çalışmalar yürütüyoruz.

Çalışanlarımızın sosyal hayata katkıda bulunmasına destek vermek amacıyla iç iletişim stratejimiz kapsamında 2021 yılında da eğitim, çevre, sanat ve spor alanında çalışmalar düzenledik. Farklı şehirlerdeki köy okulu öğrencilerinin kırtasiye, kıyafet, spor malzemesi, müzik enstrümanı gibi ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla başlattığımız bir gönüllülük hareketi olan İyilik Kumbarası ile 2021 yılında da ihtiyaç sahibi okullar ve öğrencilerine, afetzedelere, barınaklara ihtiyaçları doğrultusunda 30.000’e yakın ürün toplayarak teslim ettik.

Sağlıklı Yaşam Kulübü çalışmaları kapsamında istihdam ettiğimiz kurum diyetisyeni ve haftada bir gün mesai sonrası düzenlenen 20 kişilik ofis içi egzersiz derslerine ek olarak kulübümüz aracılığıyla verdiğimiz sağlıklı yaşam ve atıştırmalık önerilerimiz ile tüm çalışanlarımıza ulaşmaya devam ediyoruz. Şirketler arası spor yarışmalarının olduğu Kurumsal Oyunlar (Corporate Games) kapsamında çalışanlarımıza destek veriyoruz. İstanbul Çok Sesli Korosundan sonra İzmir Çok Sesli Korosunu da kurduk. Ayrıca tiyatro, ebru kulüplerimiz ile de çalışanlarımızın boş zamanlarını değerlendirmeleri için uygun ortamlar yaratıyoruz.

İş Sağlığı ve Güvenliği



İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) Politikamız ile insana verdiğimiz üstün değeri yansıtıyor, çalışanlarımıza güvenli ve sağlıklı bir iş ortamı sunmayı temel sorumluluklarımız arasında görüyoruz. Bu çerçevede İSG konusunda yasal gerekliliklerle birlikte uluslararası standartlara uygun hareket etmeyi temel gereklilik olarak benimsiyoruz. ISO 45001 İş Sağlığı ve Yönetim Sistemi sertifikasını alarak Entegre Yönetim Sistemi’ni (ISO 9001-ISO 14001-ISO 45001) kuran ve Entegre Sertifikasyon Denetimi sonrasında sertifikayı alan Türkiye’deki ilk Banka olmayı başardık. 2021 yılında da Entegre Yönetim Sistemi’ndeki sürdürülebilirliği sağladık.

İSG konusunda Banka genelinde bilinci artırmak amacıyla düzenli olarak sınıf içi ve e-öğrenme eğitimleri veriyor, işe yeni başlayan her çalışanımızın da oryantasyon eğitimi kapsamında bir gün süreli İSG eğitimine katılımını sağlıyoruz. 2021 yılında toplam 1.093 katılımcıya sınıf içi İSG eğitimi verdik. Bunlarla birlikte, çalışanlarımız için hazırladığımız İş Sağlığı ve Güvenliği Bilgi Bankası kurum içi portaldeki yayınlarımız arasında yer alıyor. Ayrıca tüm birim ve şubelerimizde İSG konusunda belirlenmiş çalışan temsilcileri bulunuyor.

Proaktif risk yönetimi anlayışı ile İSG risklerimizi haritalandırdık ve 3 ayda bir gerçekleştirdiğimiz şube birim ziyaretlerinde yaklaşık 100 kontrol konusu üzerinden kategorize ettik. Böylece riskleri önceden tespit ediyor ve gerekli önlemleri alıyoruz. Bu kapsamda 2021 yılında 339 adet şube ve birimde Risk Değerlendirme Raporu ve Acil Durum Planı hazırladık ve süresi gelenlerin yenilemelerini yaptık. Böylece 5 şube 5 birim haricinde tüm birim ve şubelerimizde Risk Değerlendirme Raporu ve Acil Durum Planını tamamlamış olduk. 

Acil durumlarda organizasyon aşamasında yapılacak uygulamaları ve tepki seviyelerini güncelledik. Ülkemizin konumu itibarıyla var olan deprem gerçeği ile ilgili bilgi düzeyinin artırılması amacıyla tatbikat senaryomuzu güncelleyerek 330 birim ve şubemizde tatbikatlar gerçekleştirdik. İş Sağlığı ve Güvenliği ve Çalışan Temsilci eğitimlerinde 810 kişinin Deprem Bilinçlendirme ve Acil Durumlarda Tahliye Eğitimleri’ni gerçekleştirdik.


Çalışan Eğitimleri

İzlediğimiz insan kaynakları politikaları çerçevesinde; çalışanlarımızın kariyer hedefleri doğrultusundaki gelişimlerinin desteklenmesi, motivasyon ve iş tatmini yaratılması ve iş verimliliğinin artırılmasını eğitimler yoluyla sağlıyoruz. 

Pandemi nedeniyle güçlendirdiğimiz dijital altyapımız sayesinde sınıf içi eğitimlerimizin %63’ünü sanal sınıf ortamında düzenledik. 1.511 adet sınıf içi eğitim ve canlı sanal sınıf eğitimleri ile 313 konuda verilen e-öğrenme ve video eğitimlerden toplam 707.026 katılımcı yararlandı. Sınıf içi eğitimlerde 11.04 kişi/saat, e-öğrenmede ise 22.28 kişi/saate ulaştık. 2021 yılında iç eğitmenler tarafından verilen eğitimlerin banka içi eğitimlere oranı da konu bazında yüzde 41 olarak gerçekleşti. Temel/oryantasyon eğitim programlarına toplam 663 çalışanımız katılırken aynı dönemde 5.864 Genel Müdürlük Birim çalışanına yönelik toplam
343 eğitim verdik. 1.877 çalışanımız sertifika sınavlarına hazırlık ve yenileme eğitimine katılırken Türkiye Bankalar Birliği (TBB) ve Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) düzenlediği eğitimlere ise toplam 595 çalışanımız iştirak etti.
Eğitim programlarımızı aşağıdaki kategorizasyon kapsamında veriyoruz;

Göreve yeni başlayan çalışanlarımıza yönelik “Temel Eğitim Programları”,
Halihazırda farklı unvanlarda görev yapmakta olan çalışanlarımızın kariyer gelişimini desteklemeye yönelik hazırlanmış bireysel gelişim ve mesleki/teknik konuları içeren “Gelişim Programları”,
Yönetici pozisyonunda görev yapmakta olan çalışanlarımızın yönetsel ve mesleki, teknik yetkinliklerini artırmaya yönelik “Yönetici Geliştirme Eğitim Programları”,
Bilgi işlem birimlerinde görev yapmakta olan çalışanların ilgili iş süreçlerini destekleyecek ve mesleki gelişimlerine katkı sağlayacak “Bilgi Teknolojileri Eğitim Programları”
Kişisel, ekip ve kurumsal gelişimi destekleyen ve tüm çalışanları kapsayan mesleki/teknik/ bireysel, gelişim/yönetsel, yetkinlik/yasal, zorunluluk/sosyal, sorumluluk/hobi alanlarında geliştirilmiş çok sayıda e-öğrenme eğitimini içeren “Online Eğitim Programları”

Eğitim programlarında Bankamız insan kaynağının kullanımının artırılmasına ve konusunda uzman çalışanların iç eğitmen olarak değerlendirilmesine önem veriyoruz. Bu kapsamda, 2021 yılında iç eğitmenler tarafından verilen eğitimlerin banka içi eğitimlere oranı da konu bazında yüzde 41 olarak gerçekleşti.