Page 114 - Vakıfbank - Türkçe

Basic HTML Version

VAKIFBANK
2011
FAALİYET RAPORU
112
İç Sistemlerin İşleyişine İlişkin Değerlendirmeler ve
Dönem İçi Faaliyetleri
İç Denetim Faaliyetleri
2011 yılına ilişkin İç Denetim Planı doğrultusunda, yıl boyunca denetim faaliyetleri yerinden denetim, merkezi denetim
ve bilgi teknolojileri uygulama denetimi şeklinde gerçekleştirilmiştir.
Yerinden denetim çalışmaları kapsamında, 2011 yılı içinde 496 şube, 98 bağlı şube, 10 iştirak, 63 genel müdürlük
birimi, iki yurt dışı şube ve iki yurt dışı iştirakin faaliyetlerinin, Bankacılık Kanunu ve diğer yasal düzenlemeler ile Banka
içi strateji, politika, ilke ve hedefler doğrultusunda yürütülüp yürütülmediğine ilişkin denetim yapılmıştır. Denetimler
sonucunda düzenlenen teftiş raporlarında müfettişler tarafından önerilen ve Başkanlığın düzeltici önlemleri almaya
yetkili kıldığı Genel Müdür Yardımcıları’na ve/veya Genel Müdürlük birimlerine aktarılan konular hakkında, Bankaların
İç Sistemleri Hakkında Yönetmeliğin 32. Maddesi kapsamında izleme faaliyetinde bulunulmuştur. 2011 yılı içinde şube
teftişlerinde düzenlenen raporların tüm süreçleri Web Tabanlı Raporlama Sistemi üzerinden yürütülmüştür.
BDDK düzenlemeleri doğrultusunda ve risk odaklı dönemsel denetim vizyonu çerçevesinde merkezi denetim
çalışmalarına ağırlık verilmiştir. Merkezi denetim çalışmaları kapsamında 2011 yılı içinde merkezi denetim ekibi
tarafından kullanılmakta olan sistem geliştirilerek tüm sonuçların merkezi olarak izlenmesini sağlayacak yeni yapıya
geçilmiş, risk yoğunlaşması olan şube ve birimlerin denetimine öncelik verilmiştir. Müfettişlerin yanı sıra iç kontrol
elemanlarının da merkezi denetim ekibince hazırlanan ve sürekli güncel tutulan teftiş portalı üzerinden görev yaptıkları
şubeyle ilgili merkezi denetim bulgularına erişimleri sağlanarak iç denetim ve iç kontrol koordinasyonunun etkinliği
artırılmıştır.
Bilgi teknolojileri uygulama denetimi kapsamında Banka’nın krediler, mevduat ve kredi kartları süreçleri denetlenmiş,
denetimler sonucu düzenlenen teftiş raporları, eksiklik ve hatalı uygulamaların giderilmesi ve gerekli tedbirlerin
alınması amacıyla ilgili Genel Müdür Yardımcıları’na iletilmiştir.
Denetimler sırasında tespit edilen eksikliklerin giderilmesine ve operasyonel risklerden kaynaklanan Banka kayıplarının
tasfiyesine veya teminat altına alınmasına çalışılmıştır. Ayrıca, sorumlular hakkında gerekli inceleme-soruşturma
raporları düzenlenerek benzer risk doğurucu işlemlerin önlenmesine yönelik önerilerle birlikte Üst Yönetim’in bilgisine
sunulmuştur.
Uyum kontrolleri kapsamında, Banka tarafından geliştirilen veya planlanan her türlü faaliyet, yeni işlem ve ürünlerin
Bankacılık Kanunu’na, diğer mevzuata, Banka içi politika ve kurallar ile bankacılık eğilimlerine uyumu konusunda
değerlendirme yapılarak görüş bildirilmiştir.
2012 yılında Risk Haritası Projesi devreye alınacak olup ilgili proje kapsamında şubelerin denetim sıklıkları ve
süreleri tespit edilerek riskli şubelerde daha sık ve spesifik denetimler yapılacak, risk katsayısı artan şubelere daha
hızlı ve etkin müdahale etme imkânı bulunacaktır. Ayrıca, şube ve birim teftişlerinde karşılaşılabilecek riskler için
geliştirilebilecek erken uyarı mekanizmaları ile ilgili olarak merkezi denetim ekibi tarafından çalışmalar yapılmaktadır.
İç Kontrol Faaliyetleri
İç Kontrol; Banka’nın varlıklarının korunması, faaliyetlerin düzenli, etkin ve verimli bir şekilde Bankacılık Kanunu’na ve
ilgili diğer mevzuata, Banka içi politika ve kurallara ve bankacılık teamüllerine uygun olarak yürütülmesi, muhasebe
kayıtlarının eksiksiz ve geçerli olması, finansal raporlama sisteminin güvenilir, bir bütün halinde ve zamanında bilgi
vermesinin sağlanması amacıyla Denetim Komitesi’ne bağlı olarak faaliyetlerini sürdürmektedir.
Banka’da iç kontrol faaliyetleri; BDDK tarafından yayımlanan “Bankaların İç Sistemleri Hakkında Yönetmelik”
çerçevesinde, Banka’nın yurt içi ve yurt dışı şubeleri ile Genel Müdürlük birimlerini, konsolidasyona tabi ortaklıklarını
ve tüm faaliyetlerini kapsayacak şekilde yürütülmektedir.
İç Kontrol Başkanlığı’nın belirlediği usul, esas ve metotlardan oluşan iç kontrol sistemi, Banka faaliyetleriyle
ilgili belirlenen finansal ve operasyonel risklerin kontrol edilebilir bir seviyede tutulmasını sağlayacak şekilde
yapılandırılmıştır. Bu kapsamda uygulama prosedürleri, iş akışları, görev ayrımları, yetki/onay mekanizmaları, süreçlere
otokontrol ve sistemsel kontrollerin yerleştirilmesi proaktif ve önleyici bir yaklaşımla oluşturulmuştur.